سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر رفع محرومیت‌ها از بخش درمان گیلان، گفت: علیرغم رشد مناسب بخش خصوصی، مردم گیلان نیازمند پیشرفت‌ها در حوزه درمان در بخش دولتی هستند، ازاین‌رو همه باید کمک کنند. رشتکده،  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، صبح امروز، نشست مشترک  دکتر حیدرعلی بالو-سرپرست دانشگاه علوم […]

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر رفع محرومیت‌ها از بخش درمان گیلان، گفت: علیرغم رشد مناسب بخش خصوصی، مردم گیلان نیازمند پیشرفت‌ها در حوزه درمان در بخش دولتی هستند، ازاین‌رو همه باید کمک کنند.

رشتکده،  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب‌دا)، صبح امروز، نشست مشترک  دکتر حیدرعلی بالو-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با رئیس و جمعی از اعضای سازمان نظام پزشکی گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.
*بیماران از اقشار دردمند جامعه هستند*
دکتر حیدرعلی بالو-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اذعان به اینکه همه در حیطه پزشکی به دنبال رفع دغدغه مردم هستیم، اظهار کرد: بیماران از اقشار دردمند جامعه هستند و زمانی برای درمان مراجعه می‌کنند که ضرورت برایشان احساس ‌شود.
وی با بیان اینکه مراجعه بیماران در مشقت‌بارترین حالت به پزشکان، مسؤولیت این قشر را در مقایسه با دیگر صنوف بیشتر می‌کند، افزود: ما خود را مکلف به خدمت به مردم میدانیم و با علاقه و عشق، بیماران را مداوا می‌کنیم.
سطح برخورداری مردم گیلان از نظام سلامت، رضایت‌بخش نیست*
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وضعیت سخت معیشتی اغلب مردم استان، افزود: برخلاف تصورات برخی‌ها،  سطح برخورداری نظام سلامت گیلان در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، رضایت‌بخش نیست.
دکتر بالو با اذعان به رشد و توسعه بخش خصوصی در درمان مردم، افزود: علیرغم رشد و پیشرفت قابل‌توجه در تعداد پزشکان متخصص، فوق تخصص و یا اعضای هیئت‌علمی در بخش دولتی، ساختار فیزیکی بخش دولتی تقریباً ثابت مانده ، در حالی که بخش خصوصی خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی داشته است.
وی به فقدان سایت جامع دانشگاهی در گیلان اشاره کرد و گفت: فرایند احداث سایت جامع دانشگاهی علوم پزشکی گیلان در لاکان در دهه ۷۰، هم‌زمان با اغلب استان‌های کشور آغازشده اما علیرغم برخوردار شدن همه استان‌ها از سایت جامع دانشگاهی، گیلان همچنان بدون سایت جامع است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام اینکه استان گیلان حداقل یک هزار تخت درمانی، کم دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود تخت درمانی در بخش دولتی و معیوب بودن زیرساخت‌ها در این بخش، مردم قادر به انتخاب در تعیین بخش دولتی و خصوصی برای درمان خود نیستند در حالی که این استان، حداقل نیازمند یک بیمارستان هزار تختخوابی در مرکز استان است.
دکتر بالو با اشاره به تلاش‌های فراوان صورت گرفته طی سال‌های اخیر به جهت رشد و توسعه فضاهای فیزیکی بهداشتی و درمانی در استان، تصریح کرد: علیرغم این تلاش‌ها متأسفانه مردم استان، رشد و توسعه نظام سلامت را هنوز احساس نکرده‌اند.
 وی افزود؛  عقب‌ماندگی زیرساخت‌های درمانی استان گیلان ناظر به شخص نیست، بلکه باید متولی درمان در استان، فراتر از روند کنونی تلاش کند.
وی با اشاره به آغاز احداث طرح‌های عمرانی در مرکز استان به‌ویژه بیمارستان جایگزین پورسینا، گفت: طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در جهت توسعه بخش دولتی به‌ویژه بازسازی بیمارستان‌ها انجام شده اما در این بازسازی‌ها تنها تخت‌های فعلی، جایگزین می‌شود، ولی  نیاز به  افزایش تخت‌های درمانی نیز هست.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت تلاش و همگرایی همه‌جانبه برای رفع محرومیت‌ها در راستای رشد و اعتلای نظام سلامت استان تأکید کرد و افزود: گیلان باید با بهره‌گیری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی پرنفوذ و مؤثر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، مراجع تصمیم گیر و پیگیر برون‌سازمانی و همچنین بازوان قدرتمندی نظیر بخش خصوصی و نظام پزشکی در توسعه سلامت استان به‌ویژه در بخش درمان  بتواند موفق  عمل کند.
دکتر بالو از توزیع نامتوازن تخت‌های درمانی در استان و اختصاص آن به شهرستان‌های با ضریب اشغال تخت بسیار پایین انتقاد کرد و گفت: اغلب مردم استان به دلیل وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص مایل به حضور در بیمارستان‌های مرکز استان جهت دریافت خدمات درمانی هستند و این مهم می‌طلبد که برای تامین امکانات و تجهیزات مراکز آموزشی درمانی رشت  جهت ارابه خدمات به  جمعیت کل استان، برنامه ریزی و  آینده‌نگری شود.
*نظارت بر گروه‌های پزشکی تشدید شود*
وی همچنین بر لزوم تشدید نظارت بر فعالیت گروه‌های پزشکی و درمانی در استان تأکید کرد و گفت: در کنار ارائه خدمات شرافتمندانه و عزتمندانه در هر صنفی،  لازم است نظارت‌ها در  جهت کاهش برخی تخلفات احتمالی،  افزایش یابد.

در این نشست، رئیس و جمعی از اعضای نظام پزشکی گیلان ضمن تبریک انتصاب دکتر بالو به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان، با تبیین و تشریح توانمندی‌های خود، از آمادگی همه‌جانبه در جهت اعتلای نظام سلامت استان خبر دادند.